"Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan." - Bukhari dan Muslim

Selasa, 15 April 2014

No title.



" Kadang-kadang manusia ni susah sangat nak bersyukurkan? "



" Mungkin sebab dia tak rasa apa yang orang lain rasa. "



" Yezaa. But bila sampai satu tahap Allah dah beri dia rasa apa yang orang rasa such as masalah, penyakit tapi dia tetap tak reti-reti juga nak bersyukur. "



" Hmmm. "



" Tahukan yang Allah tu tak akan uji hamba-Nya melainkan ujian tu hamba-Nya mampu hadapi. So apa masalah diri kita sebenarnya? "

Diam.....




" Masalahnya kita ni tak yakin dengan Allah. Tak percaya dengan janji Allah. Itu masalah kita. "




" Mengaku beriman tapi sebenarnya tidak? "




" Nak atau tak nak, kita kena terima hakikat tu. Itu masalah kita sebagai hamba Dia sebenarnya. Bila rasa percaya tu tipis, nak berganjak dari tempat tersungkur tu payah. Sedangkan... "



" Sedangkan Dia ikut berdasarkan apa yang kita 'judge' Dia. Kan? "



" Moga-moga satu hari nanti, bila Allah uji kita dengan seberat-berat ujian-Nya, paling lemah pun kita cuma futur bukan kufur. "



" Moga-moga. "


------------------------------------

What can i say for the past few days, as you waste your breath complaining about your life, someone out there is breathing their last.

Appreciate what you have.

Hey.
Dear soul. If we can't, Allah don't.

Al Ankabut ayat 2-3.
Al Ankabut ayat 10-11
Al Baqarah ayat 286
Al An'am ayat 152
Al 'Araf ayat 42
Al Mu'minun ayat 62
At Talaq ayat 62

Ayat yang berbeza. Surah yang berbeza. Situasi yang berbeza. I mean masalah yang berbeza. Tapi Allah mention kata penguat yang sama. Kata penguat yang di-'mention' Allah berulang kali dalam al Quran.

Amazing!

Tak percaya?
Cuba try test. Eh.

Aku kongsikan segala kata penguat. Moga ada manfaatnya buat jiwa-jiwa yang sedang mencari kekuatan. Moga jiwa-jiwa ini sedar bahawa hanya Dia yang mampu memberi kekuatan.

Salam sayang,
me.

Tiada ulasan: