"Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan." - Bukhari dan Muslim

Selasa, 8 Oktober 2013

Mujahadah sampai mati



" Nur. "

" Hmm ? " 

" Kau rasa sampai bila eh kita ni hidup nak menegur orang ? " 

" Sampai mati. " 

" Hmm. "

" My Mujahidah. Kau tahu tak. Allah beri kau kesedaran untuk berubah dari bad zone kepada better zone untuk sapa sebenarnya ? "

" Ofcoz lah untuk diri aku. " 

" Eheh ? Bukan untuk kau je. Untuk aku. Untuk mereka. Untuk semua. " 

" Aku tak faham. " 

" Allah beri hidayah. Kau berubah. Allah hantar kau masuk ke dalam medan tarbiyah. Kau tarbiyah diri. Perbaiki diri. Setakat ni faham tak ? " 

" *angguk kepala* " 

" Good. Then Allah beri kau hidayah untuk memerhati ummah sekeliling. Hati kau terdetik untuk berdakwah. Allah izinkan. Then kau sentuh hati mereka semua. " 

" *diam* " 

" Hakikatnya, Allah beri hidayah untuk kau berubah bukan untuk kau berubah seorang. Tapi untuk kami juga berubah. Tapi untuk kami berubah, kami perlukan kau sebagai pengantaraan untuk menyentuh hati kami dengan hidayah-Nya. Only if you know what i mean. " 

" Err. "

" Ingat ni. Sejak kau masih di takuk lama, Allah dah pilih kau untuk jadi seorang pendakwah. Jangan sia-siakan peluang ni. Okey ? " 

" But kenapa aku ? "

" Sebab kau hebat."

-----------------------

Kenapa perlu takut dengan bayang-bayang sendiri sedangkan Allah dah yakin dengan kemampuan kita ? 

#If #You #Know #What #I #Mean

Tiada ulasan: