"Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan." - Bukhari dan Muslim

Jumaat, 11 Oktober 2013

Hilang

woshh.

Kali ni entry kita sangat random ya wahai anak-anak sekalian.

ehem.

------------------------

Buka twitter.

Scroll bawah.

Scroll atas.

Scroll bawah.

Scroll atas.

Boringnya masyaAllah.

Buka facebook.

Scroll bawah.

Scroll atas.

Lepaskan nafas. Ya Allah.. Kenapa lah soalan ni timbul balik dalam hati..

" Nak tutup lah acc facebook dengan twitter ni. Rimas gila ! " - hati kanan

" Tak payah lah tutup. Nanti kau rindu dengan yang lain cemmana ? " - hati kiri

yeah. Maybe ada yang kata, ' elehh. deactive kejap je tu ' .

Kalau dulu mungkin ya. Deactive tanpa sebab matang. Kadang sebab merajuk dengan someone. Kadang sebab touching dengan mad'u. Kadang sebab ngengada nak orang rindu. Erk !

But kali ni. Rasa macam nak deactive sebab i think, tak ada menda pun dekat laman sosial ni. Makin lama makin hambar. Perangai manusia yang macam-macam jenis. Isu pendakwah yang macam blerghh dekat twitter. And... Kehidupan anon-s yang terlampau menyesakkan dada. Rasa macam tersekat, tak boleh keluar dari dunia mereka.

Kehidupan yang sebenar adalah dekat luar. Bukan dalam social media ni. Kehidupan dekat luar lah yang betul-betul fact. Medan dakwah dan tarbiyah dekat dunia luar lah yang betul-betul fact. Rare. Yang betul-betul dipanggil medan mujahadah. Yang betul-betul perlukan focus kita 101 percent !

Berdasarkan pengalaman yang tak seberapa, ukhwah boleh hancur dek social media ni sahaja ! Fitnah terjadi macam-macam. Lagi teruk kalau ukhwah tu adalah ukhwah jarak jauh. Mahu futur selamanya.

And then, bila berdakwah dekat social media ni, kena tajdid niat tu superb duperb ohsem and again sebab orang puji sana sini. But dekat dunia luar, kalau betul-betul ada yang nak memuji pun, mereka sekadar puji dalam diri mereka. Tidak melafazkan dek rasa segan perhaps. So, kira macam haaaa boleh bebas !

Then, saya takkan kenal ikhwah-ikhwah yang hebat dalam social media. Hati tu selamat sikit. #Eh

Kalau dulu, nak deactive, hati belah kiri mesti bisik ' Kalau deactive, mana lagi ceruk yang kau nak masuk untuk berdakwah, untuk mentarbiyah ? '

Pftt.

Sekarang, saya rasa tak perlu fikir pasal tu kut ? Sebab alhamdulillah, saya dah ada usrah pelajar sekolah yang boleh saya kongsikan serba sedikit. Saya ada juniors. Saya ada seniors. Yeah. Saya ada usrahmates. Yang penting, saya ada murabbi yang dapat mentarbiyah diri ini.

Saya fikir. Kalau lah saya deactive, fehhh. Saya ada banyak masa untuk perbaiki diri. Saya ada banyak masa untuk focus dekat SPM. *err* Saya ada banyak masa untuk focus dengan gerakan pelajar, saya ada banyak masa untuk habis kan dengan juniors, dengar masalah mereka, saya ada banyak masa untuk focus dekat program. Saya cuma ada satu tahun dalam SMKBTP ni. Dan saya perlu bagi yang betul-betul terbaik dari sebelum ni sebelum saya tinggalkan mereka. *crying*

So how ? Haaa. Tengok. Hati ni bercelaru. Again and agin.

Mungkin facebook and twitter tu tidak akan di-deactive dalam masa terdekat. Bila masa nya tiba, akan ditutup. But, blog ni. Naahhh. Takkan. Hoho.

" Let's walk the talk. " -Mato-

Mengharap.
Menanti.

Moga Allah tunjukkan jalan
Yang betul-betul diredhai.

Allahumma Aamiin.

Love.
me.





Tiada ulasan: