"Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan." - Bukhari dan Muslim

Rabu, 31 Julai 2013

Masa semakin suntuk.



" You ni dah kenapa ? Stress sampai pengsan-pengsan ni ? Awak ingat, dengan keadaan awak macam ni, awak boleh sihat ke dengan layan stress macam tu. Cuba faham keadaan sekeliling. Cuba faham hati parents awak ni. Jangan sesuka hati you je nak layan stress memanjang ! Dah sakit, siapa yang awak susah kan ? "

zaap ! Doktor China ni memang nak makan kaki gamaknya .

" Doc, saya ni memang nak pun stress datang dekat saya ! Kalau boleh setiap hari saya nak stress tu datang dekat saya. Oh stress, meh lah datang dekat aku ! Aku suka sangat dekat kau ! "

Hambek kau .

" ............. "

kelu ku membisu ouh. see ! merepek dah.

" Saya bukan nak marah awak, Nur. Asal yang datang dekat klinik saya malam-malam buta ni mesti awak, bukan orang lain. Just fikirlah. Awak, ubat pun tak makan. Awak tahu kan, badan ni amanah kita. Dalam agama you sendiri ada ajarkan ? "

-----------------------------------------------

" Puas dah bergusti dengan doc tu semalam ? "

" fehh. Doc tu memang mintak kaki. Agak lah nak sembur pun. Orang baru sedar kut. Gila betul. Sumpah rasa nak penyek-penyek je doc tu gantikan dengan ayam penyet. "

" *gelak* So ... Nur dah buat kes apa je semalam ? Sampai dia pun nak tersembur-sembur tu ? *gelak* "

" Ha-Ha-Ha. Funny ! Dia kata ............. "

-----------------------------------------------

" Allah tak pernah membebani hamba-Nya dengan bentuk-bentuk ujian yang susah. Yang hamba itu sendiri tak mampu nak tanggung. Nur suka tengok bulan right ? Bulan itu sentiasa ada selagi dunia ni ada. Remember. Keindahan bulan dan bintang tu tetap akan lenyap bila sampai waktu yang dijanjikan. Tapi.... Allah takkan lenyap. Allah ada untuk kita dari dulu, kini hingga lah nanti ( akhirat ) . "

" Kalau kita jatuh kerana manusia, bangkitlah kerana Allah. Kalau kita 'jatuh' atas taqdir Dia, tetap bangkit atas dasar bukti cinta seorang hamba kepada Pencipta. "

" Ujian yang hebat, hanya untuk orang yang hebat. "

-----------------------------------------------

Bismillah.

Moga tembus ke dasar qalbu.

Allah ber'kata' kepada kita. Allah janji pada kita.

" ............ Ketahuilah pertolongan Allah itu sangat dekat asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh pada agama Allah. " ( Al Baqarah : 214 ) 

Tak ada problem dalam dunia ni yang tak ada jalan penyelesaian nya.

Ada. Sebenarnya ada.

Cuma kita nak cari atau tak. Kita nak atau tak.

Jangan futur ( berputus asa) kerana ujian itu Allah yang beri. Beruntungnya seorang Muslim, dia mempunyai Ilah. Minta pada Dia dengan benar-benar mengharap, pasti Dia akan tarik semula ujian itu.

My dears,
tiada satu pun ujian yang tiada tarikh 'luput' nya.
tiada satu pun jatuh yang tiada bangunnya.

Melainkan mati.

Lupa kan kesedihan. Gembira kan hati dengan ibadah. Kerana masa kita kian suntuk. 

Wassalam. 

Tiada ulasan: