"Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan." - Bukhari dan Muslim

Ahad, 23 Jun 2013

Taubat Seorang Hamba

" Hati hiba mengenangkan dosa-dosa yang ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa "

-----------------------------------------------------------

Kenapa Allah uji kita sebenarnya ?

Kerana kita lakukan dosa .

Meh, kita duduk bersama. Kita muhasabah diri bersama. *tarik tangan*

Allah hadirkan jatuh untuk kita bangun. Selagi kita hidup, tiada satu pun " kejatuhan " yang tiada " kebangkitan "

Kadang, kita selalu kata.

' Allah uji sebab nak tengok tahap kesabaran '

' Allah uji sebab nak tengok tahap keimanan '

why not kita ubah,

' Allah uji sebab nak bagi 'denda' atas kesalahan aku. '

Perlu. Perlu ber-musyawwarah dengan hati. Bila hati tak tenang, check balik hubungan kita dengan Dia.

' Kenapa ya orang sekeliling macam tak suka je dengan aku ? Kenapa ya aku rasa macam ada je yang tak kena ? '

Sebab Allah nak bagi tahu, sebelum buat apa-apa, rujuk dekat Dia dulu. Bagi seorang hamba yang bersyukur, Pencipta menjadi tempat rujukan utama. Tapi kita ?

* ehem ! *

well.....

Kita hamba, Dia Pencipta . Ofcoz lah Dia lebih tahu apa yang terbaik right ?

Kita buat keputusan melulu. Kita ketepi kan Dia. Bila dah jatuh, kenapa sesuka hati je nak salahkan Dia ? ahaaa, it's not funny ! Suka sangat salah kan orang lain, padahal salah tu kita yang mulakan dulu.

Kan ?

------------------------------------------------

" Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
kerna hilang dari jalan menuju redha-Mu ya Tuhan "
" Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi, kekurangan ini,
Ku kesali, kejahilan ini,
Terima lah,
Taubat ku ini "

---------------------------------------------

' Aku ni dah buat dosa banyak ! Aku sendiri malu dengan diri aku. Tuhan pasti takkan maafkan aku ! Syurga bukan tempat aku, aku tak layak. Aku mesti tak sempat nak berubah ! '

Sapa kata ?

Dear, sapa kata ?

Jangan lah tuduh Allah macam tu. Allah tak kejam.

Allah tu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Setiap dosa, pasti Dia ampunkan kalau betul kita ikhlas untuk bertaubat.

Tiada istilah terlambat dalam kamus kehidupan.

Selagi masa masih ada, selagi itu Allah tunggu kita dengan limpah kasih sayang-Nya.
Selagi nyawa masih ada, selagi itu pintu taubat-Nya sentiasa terbuka.

Remember,
I love you beb. But Allah love you more . *genggam tangan*

We are all here for some special reason.
Stop being prisoner of your past.
Become the architect of your future.

------------------------------------------------------------------------------------
Sincerely,
NSA Bt JSM
Ukhti Syazreen
@Mad'u vs Da'ie



Tiada ulasan: